Mascerati to uosobienie luksusu i sportowego sznytu, typowego dla włoskich koncernów motoryzacyjnych. Choć marka obchodziła niedawno stulecie istnienia, wciąż cieszy się niesłabnąca popularnością.
Rajdowe początki
Historia Mascerati sięga 1914 r., kiedy to pięciu braci o tym właśnie nazwisku założyło w Bolonii własny warsztat samochodowy. Produkcja od początku była nastawiona na auta wyścigowe. Nie zmieniło się to nawet po śmierci głównego pomysłodawcy przedsięwzięcia – Alfieriego Maseratiego i przejęcia udziałów spółki Maserati S.p.A. przez modeńską firmię Orsi (1937).
Co prawda II wojna światowa wymogła czasowe przebranżowienie na przemysł zbrojeniowy, krótko po 1945 r. Mascerati powróciło jednak do produkcji aut typowo sportowych, które konkurowały z sukcesami w wyścigach Formuły 1. Na torach królował wówczas m.in. legendarny dziś model Mascerati 250F, dosiadany przez przyszłego 5-krotnego mistrza świata, Argentyńczyka Juana Manuela Fangio.
Czasy Citroena
W latach pięćdziesiątych Mascerati dostosowało się do wciąż rosnących wymogów rynku motoryzacyjnego, skupiając się na produkcji luksusowych, sportowych samochodów drogowych. Wówczas światło dzienne ujrzały takie modele, jak Maserati Sebring, Mistral, Quattroporte czy Ghibli.
W 1968 r. spółkę przyjął Citroen, co wiązało się z wprowadzeniem całkowicie nowych rozwiązań technologicznych, m.in. montowanych centralnie silników. Pierwszymi autami działającymi w ten sposób były Mascerati Merak i Bora. Okres rządów Citroena nie trwał jednak zbyt długo – firma zbankrutowała w 1974 r., a powstałe przedsiębiorstwo PSA Peugeot Citroen podjęło decyzję o likwidacji Mascerati. Moc tradycji jednak zwyciężyła. Dzięki wsparciu włoskiego rządu, marce udało się przetrwać.
Po latach kryzysu
Zła sytuacja Citroena – a przez to i Mascerati – była związana z panoszącym się na początku lat siedemdziesiątych kryzysem paliwowym. W 1975 r. Mascerati ,,przygarnęła” pod swoje skrzydła firma Benelli. Wpłynęło to pozytywnie na rozwój linii produkcyjnej. W latach osiemdziesiątych postawiono na ekonomiczność, zaprzestając dystrybucji drogich modeli z centralnymi silnikami, na rzecz tańszych i bardziej zrównoważonych aut z przednim silnikiem i napędem na tylne koła. Do owoców nowej filozofii marki należał m.in. samochód Mascerati Biturbo.
Rok 1990 to narodziny modelu Mascerati Shamal, dwa lata później zaprezentowano drugą generację Mascerati Ghibli. Pomyślne lata firmy wynikały m.in. ze współpracy z Chryslerem, a także z jej przejęcia przez nowego właściciela – koncern FIAT.
Maserati współcześnie
W 1993 r. FIAT uzyskał 100% akcji Mascerati, a cztery lata później połączył tę markę z Ferrari. Mimo to, kolejne modele Mascerati zachowały swoją nazwę i charakterystyczne logo srebrnego trójzębu. W 1998 r. zaprezentowano model coupe 3200 GT z ciekawym pod względem stylistycznym oświetleniem tylnym (przypominało bumerang). W 2001 r. zadebiutował model Spyder GT, a w 2004 oparty na Ferrari Enzo model MC12.
Ostatnie lata to okres prawdziwego renesansu Mascerati. Firma bije rekordy sprzedażowe, a taśmy produkcyjne opuszczają nowe modele aut – m.in. GranTurismo, GranCabrio oraz kolejne generacje Ghibli i Quattroporte. Pojazdy te są importowane również do Polski. Można je nabyć w luksusowych punktach sprzedażowych, takich jak salon samochodów luksusowych Prestige w Sopocie.