Zastanawiasz się, czy po sprzedaniu auta musisz je wyrejestrować? A co po utracie pojazdu w wyniku kradzieży lub złomowania? Dowiedz się, kiedy i jak wyrejestrować samochód.
Użytkownicy pojazdów doświadczają wielu trudności związanych z formalnościami wymaganymi w urzędach i firmach ubezpieczeniowych. O ile polisę coraz łatwiej wykupić dzięki takim narzędziom, jak internetowe kalkulatory i porównywarki OC, o tyle zarejestrowanie i wyrejestrowanie pojazdu mogą przysporzyć nieco kłopotów.
Kiedy można wyrejestrować pojazd?
Nie w każdym wypadku trzeba wyrejestrować samochód. Nie musisz tego robić na przykład wtedy, gdy sprzedałeś go osobie, która przerejestruje go na terenie Polski. Wyrejestrowanie pojazdu jest możliwe i konieczne tylko w kilku wypadkach:
- po jego całkowitej utracie niezwiązanej ze sprzedażą,
- po sprzedaży za granicę,
- po wywiezieniu za granicę i zarejestrowaniu pojazdu w innym państwie,
- po kasacji za granicą,
- po kradzieży,
- po wycofaniu pojazdu z obiegu,
- po złomowaniu pojazdu w stacji demontażu lub przekazaniu go do punktu zbierania pojazdów.
Czy zapłacę karę za niewyrejestrowanie samochodu?
Od 2020 roku posiadacze samochodów muszą wyrejestrować samochód w ciągu 30 dni od jego utraty. Termin ten uległ chwilowemu wydłużeniu ze względu na pandemię COVID-19, ale od początku 2021 roku znów wynosi 30 dni.
Właściciel pojazdu, który nie dotrzyma tego terminu, zapłaci na rzecz powiatu karę wynoszącą od 200 do 1000 zł. O dokładnej wysokości kary zadecyduje miejscowy starosta.
Czego potrzebuję do wyrejestrowania pojazdu?
Pojazd powinieneś wyrejestrować osobiście lub przez pełnomocnika. Ustanowienie pełnomocnictwa będzie kosztowało dodatkowo 17 zł, chyba że pojazd wyrejestruje w Twoim imieniu Twój rodzic, współmałżonek lub dziecko.
To, jakie dokumenty będą Ci potrzebne, zależy od powodu wyrejestrowania samochodu. W każdym wypadku będziesz potrzebował wniosku o wyrejestrowanie pojazdu, dokumentu tożsamości i dowodu uiszczenia opłaty za wyrejestrowanie samochodu. Opłata wynosi 10 zł i można ją wnieść zarówno w kasie urzędu, jak i przelewem na jego konto.
Z tymi oraz dodatkowymi dokumentami musisz udać się do wydziału komunikacji odpowiedniego dla Twojego miejsca zamieszkania. Jeśli masz profil zaufany, możesz również dopełnić formalności przez internet, o ile wybrany przez Ciebie urząd posiada elektroniczną skrzynkę podawczą.
Samochód może zostać wyrejestrowany od ręki, ale ten czas może się wydłużyć do 30 dni lub maksymalnie 2 miesięcy.
Jak wyrejestrować skradziony samochód?
Do wyrejestrowania skradzionego samochodu będą Ci potrzebne:
- oświadczenie o kradzieży auta,
- wydane przez policję zaświadczenie o kradzieży,
- dowód rejestracyjny samochodu,
- karta pojazdu, jeśli została wydana.
Jeżeli posiadasz dowód umorzenia postępowania w sprawie kradzieży, również powinieneś przedstawić go w urzędzie.
Pamiętaj, że po odzyskaniu pojazdu z kradzieży możesz go ponownie zarejestrować. Listę wszystkich rodzajów pojazdów, które podlegają ponownej rejestracji znajdziesz w artykule https://mubi.pl/poradniki/wyrejestrowanie-pojazdu/.
Jak wyrejestrować auto złomowane w Polsce lub skasowane za granicą?
Do wyrejestrowania auta złomowanego w stacji demontażu lub przekazanego do punktu zbierania pojazdów potrzebne będą dokumenty samochodu, takie jak dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, karta pojazdu, jeśli ją posiadał, a także zaświadczenie o zezłomowaniu auta.
Jak wyrejestrować samochód po sprzedaży za granicę lub po zarejestrowaniu go poza granicami Polski?
W trakcie wizyty w wydziale komunikacji będziesz musiał okazać potwierdzenie sprzedaży auta (na przykład umowę kupna-sprzedaży). Oprócz niej wymagane jest oświadczenie byłego właściciela o zbyciu pojazdu, a także kopia zaświadczenia o zarejestrowaniu auta za granicą.
Jak wyrejestrować auto po jego trwałej utracie?
Po stracie samochodu na przykład w wyniku zniszczenia go w wypadku trzeba przedstawić dokument potwierdzający konieczność kasacji. Potrzebny będzie też dowód dokonania wpłaty na rzecz gminy. Wpłata ma indywidualnie ustalaną wysokość i jest przeznaczana na utrzymanie porządku w gminie. Poza tym należy dostarczyć podstawowe dokumenty pojazdu: tablice rejestracyjne, kartę pojazdu i dowód rejestracyjny.
Jak wyrejestrować pojazd wycofany z obiegu?
Do wyrejestrowania pojazdu wycofanego z obiegu będzie potrzebny tylko jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
- potwierdzenie wycofania z obiegu (na przykład wydane przez producenta samochodu),
- potwierdzenie wykupienia pojazdu przez firmę, która wprowadziła go do obiegu,
- kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu z obrotu.
Co zrobić po wyrejestrowaniu pojazdu?
Ostatnim krokiem właściciela pojazdu po wyrejestrowaniu go jest przedstawienie ubezpieczycielowi potwierdzenia wyrejestrowania i wręczenie mu wypowiedzenie OC. Dzięki temu były posiadacz auta odzyska część składki za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.