Podróż samochodem bez klimatyzacji dla większości z nas jest drogą przez mękę. Szczególnie w porach letnich. Dlatego zmieniając samochód, zwracamy uwagę, aby nowe auto było wyposażone w sprawną klimatyzację. Należy jednak pamiętać, że układ klimatyzacji nie jest samoobsługowy i należy o niego należycie dbać. W przeciwnym razie narażamy go na usterki. Jakie awarie mogą dotknąć układ klimatyzacji? O tym przeczytacie poniżej.
Jakie są objawy awarii w układzie klimatyzacji?
Podstawowym objawem, który powinien wzbudzić nasze zaniepokojenie, jest oczywiście brak chłodzenia we wnętrzu auta. W wyniku awarii zimne powietrze nie dostaje się do kabiny pojazdu. Co może powodować spadek wydajności chłodzenia? Przede wszystkim brak lub zbyt niski poziom czynnika chłodzącego w układzie.
Kolejnym charakterystycznym objawem jest nieprzyjemny zapach wydobywający się z kratek wentylacyjnych. Zapach stęchlizny oznacza zanieczyszczenie całego układu. Mniej oczywistym symptomem jest podwyższony poziom hałasu powodowany działaniem klimatyzacji oraz wzrost spalania paliwa. Objawy te mogą być spowodowane nieprawidłową pracą kompresora klimatyzacji, zaworu rozprężnego lub wentylatora skraplacza. Jeśli zaobserwujemy nagminne parowanie szyb, to możemy podejrzewać, że doszło do zanieczyszczenia filtra kabinowego.
Co może być powodem nieszczelności w układzie?
Jeżeli zaobserwujemy niewielki spadek poziomu czynnika chłodzącego w układzie, to nie jest to powód do niepokoju. Gaz ten ulatnia się z układu w sposób naturalny przez ścianki elastycznych przewodów. Dopiero większy ubytek może zwiastować pojawienie się nieszczelności w układzie. Powodem może być skorodowana lub uszkodzona chłodnica, szczególnie że element ten jest umieszczony w przedniej części auta, gdzie jest narażony na działanie czynników atmosferycznych oraz uszkodzenia mechaniczne.
Co może być przyczyną zanieczyszczenia układu?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z kratek wentylacyjnych, może świadczyć o zabrudzeniu filtra kabinowego. Nie jest to jednak jedyna przyczyna. „Generatorem” nieprzyjemnego zapachu może być też parownik. Ta część układu klimatyzacji jest dobrze chroniona przed uszkodzeniem, ale jednocześnie w jej wnętrzu panują warunki, które sprzyjają rozwojowi grzybów. Aby zapobiec ich namnażaniu, należy regularnie czyścić i odgrzybiać układ klimatyzacji w wykwalifikowanym serwisie. Przy okazji odgrzybiania warto wymienić filtr kabinowy.
Co może doprowadzić do awarii kompresora?
Najbardziej poważną i kosztowną usterką w układzie klimatyzacji jest awaria kompresora. Może się do niej przyczynić źle wykonany serwis. Wprowadzenie zanieczyszczonego płynu do układu lub spadek jego poziomu może doprowadzić do zatarcia kompresora. Jeżeli nie wymieniamy osuszacza przez dłuższy czas, to może on napełnić się wodą. Obecność wody w układzie aktywuje procesy korozyjne poszczególnych jego elementów. Może także doprowadzić do zatarcia kompresora. Ponadto przy ujemnych temperaturach zamarzająca woda może uszkodzić zawór rozprężny.
Tak naprawdę wszystkie części klimatyzacji samochodowej są narażone na mniejsze lub większe usterki. Aby zapobiegać tym drobnym i nie doprowadzić do poważnej awarii układu należy regularnie odwiedzać serwis klimatyzacji. Cykliczny przegląd oraz wymiana zużywających się podzespołów dają gwarancję niezawodnej pracy układu przez kolejne lata.