Akumulator jest niezbędnym urządzeniem do uruchomienia samochodu. Jest to tzw. jednostka rozruchowa, która umożliwia przepływ dużych prądów. Prawdziwym testem sprawności dla akumulatorów jest okres zimowy, w którym są one bardziej eksploatowane ze względu na wykorzystywanie większej ilości urządzeń, takich jak: ogrzewana tylna szyba czy podgrzewane siedzenia. Warto wiedzieć, co kryje się w tym urządzeniu i jak poradzić sobie z jego rozładowaniem.
Czym jest akumulator?
Akumulator jest urządzeniem dostarczającym energię do obwodów elektrycznych samochodu w razie wyłączenia silniku pojazdu lub w przypadku, gdy jest włączony, ale prędkość obrotowa wału korbowego jest niewystarczająca do uruchomienia prądnicy. Akumulator umożliwia również słuchanie radia podczas postoju. W chwili rozpoczęcia pracy silnika akumulator przestaje być źródłem prądu i ładowany jest prądem wytworzonym przez alternator lub, w starszych modelach, przez prądnicę – wyjaśnia ekspert z hurtowni akumulatorów Bat Profi.
Z czego składa się akumulator?
Akumulator samochodowy stanowi zestaw ogniw, które są ze sobą połączone elektrycznie i zamknięte w odseparowanych celach wewnątrz obudowy. W dwóch skrajnych ogniwach znajdują się wyprowadzenia – dodatnia i ujemna. Są to tzw. „końcówki biegunowe” przeznaczone do połączenia akumulatora z obwodem elektrycznym samochodu. W budowie akumulatora wyróżnia się kilka głównych elementów:
- Obudowa akumulatora – jest to blok służący do obudowania i zasłonięcia zestawów płytowych. Wykonuje się go z materiału kwasoodpornego, głównie polipropylenu lub ebonitu.
- Ogniwo (bateria) – zestaw połączonych ze sobą płyt dodatnich albo ujemnych, które oddzielone są separatorami. Są one pogrupowane w osobne ogniwa, z których każde wytwarza napięcie o wartości 2,13 V.
- Separator – zapobiega stykaniu się ze sobą płyt ujemnych oraz dodatnich, chroniąc w ten sposób przed zwarciem. Jego powierzchnia jest porowata, aby prąd przepływał z jak najmniejszym oporem.
- Kratka – jest szkieletem konstrukcyjnym i przewodnikiem prądu elektrycznego. W nowoczesnych akumulatorach stosuje się bardzo cienkie kratki, dzięki czemu można maksymalnie wykorzystać dostępną energię.
- Płyty dodatnie – po naładowaniu przybierają brązową barwę.
- Płyty ujemne – po naładowaniu mają kolor szary.
- Elektrolit – jest to rozcieńczony czysty kwas siarkowy, w którym są zanurzone płyty dodatnie oraz ujemne. Elektrolit przewodzi również pomiędzy płytami prąd elektryczny.