Zakup opon to często spore wyzwanie, w szczególności dla laika. Na pierwszy rzut oka wszystkie modele wyglądają tak samo. Nie oznacza to jednak, że należy wybrać najtańszą propozycję. Takie produkty są najczęściej nietrwałe i gorzej wypadają w testach jakości. Właśnie dlatego warto dowiedzieć się, czym powinna wyróżniać się opona wysokiej jakości.

Skład dobrej i wszechstronnej opony

Podczas wyboru opon, warto zadbać o to, aby były one wszechstronne, to znaczy świetnie radziły sobie zarówno w dobrych warunkach atmosferycznych, jak i na śliskiej powierzchni. Produkt powinien być wykonany z mieszanki z zawartością aktywnej krzemionki. Optymalna rzeźba bieżnika opony to kierunkowa w kształcie litery „V” lub asymetryczna z elementami kierunkowymi. Wpływa to bezpośrednio na bardziej równomierny rozkład nacisku i szybsze odprowadzanie wody.

Podstawowy podział – opony zimowe i letnie

Opony powinny być zmieniane w zależności od pory roku. Opony zimowe są bardziej miękkie i mniej podatne na niskie temperatury. Letnie są twardsze i nie niszczą się podczas upałów. Możliwy jest również zakup opon całorocznych, które są przystosowane do różnych warunków pogodowych. Takie modele są jednak często mniej odporne w przypadku jazdy dynamicznej czy ekstremalnej.

Odporność na ścieranie i opory toczenia

Wysokiej jakości opony powinny wykazywać wysoką odporność na ścieranie. Chodzi tu o możliwość przejechania jak największej ilości kilometrów w różnych warunkach atmosferycznych bez konieczności wymiany. Bardzo ważnym parametrem są również opory toczenia. Im niższa wartość, tym mniej energii potrzeba do obrotu opony. Przekłada się to bezpośrednio na oszczędność paliwa i wolniejsze zużywanie się opon.

Rozmiar opony

Bardzo ważny jest również wybór odpowiedniego rozmiaru opony. Powinien on być zgodny z zaleceniami producenta. Jest wskazany na boku opony. Warto pamiętać o tym, aby nie mylić rozmiaru felgi z rozmiarem opony. Cały rozmiar ma następujący wzór – dla przykładu 195/70R 15C. Mieszanie jest możliwe tylko pod warunkiem, że dopuszcza to producent. Na jednej osi musi być natomiast zawsze ten sam rozmiar i rodzaj opony.

Głębokość bieżnika

Jak już zostało wcześniej wspomniane, bieżnik bezpośrednio wpływa na odprowadzanie wody z opony. Im jest on głębszy, tym szybciej dochodzi do jej usunięcia. Zmniejsza się ryzyko aquaplaningu, a droga hamowania jest krótsza. Najlepiej przedstawić to na przykładzie. Gdy bieżnik ma głębokość 6,7 milimetra, droga hamowania z prędkości 80 km/h wynosi 29 metrów. W przypadku spadku do 1,6 milimetra, droga hamowania ulegnie w takiej sytuacji wydłużeniu o około 13 metrów. Właśnie dlatego warto regularnie sprawdzać stan zużycia opon. Na własną rękę najlepiej wizualnie oceniać grubość bieżnika. Minimalna głębokość to właśnie 1,6 milimetra, a opony powinno się zmieniać jeszcze przed osiągnięciem takiego wyniku – dla opon letnich wartość wynosi 2-3 milimetry, a w przypadku zimowych 4 milimetry. Należy pamiętać, że regularna wymiana opon na nowe to gwarancja zachowania bezpieczeństwa użytkowania samochodu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ