Nie da się ukryć- opony są jednym z najistotniejszych elementów, które decydują o naszym bezpieczeństwie. To one mają kontakt z nawierzchnią, co wpływa na prowadzenie samochodu, czy długość hamowania.
Prawo a bieżnik
By wiedzieć, jakie są wymogi prawne, wystarczy zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, w którym jasno zaznaczone jest, że wysokość bieżnika to minimalnie 1,6 mm dla samochodów osobowych, bo na przykład dla autobusów jest to wartość 3 mm. Dzięki wskaźnikowi TWI, który jest w wielu oponach, szybko sprawdzimy, czy nasza kwalifikuje się już do wymiany, czy jeszcze nie. Jak to działa? Napis TWI wskazuje bowiem dokładnie miejsce pomiarowe.
Standardy
Przyjmuje się, że wysokość bieżnika w oponach letnich powinna wynosić powyżej 3 mm. Gdy jest niższa, należy pomyśleć o wymianie opon na nowe. W przypadku zimowych to wymiany kwalifikuje 4-4,5 mm. Zimowe opony muszą posiadać wysoki bieżnik z uwagi na śnieg, czy błoto pośniegowe.
Wiek opon
Nie tylko bieżnik się liczy, ale także i wiek opon. Wszystko z czasem się niszczy i przestaje mieć swoje właściwości. Tak samo rzecz się ma z oponami. Z wiekiem opony zaczynają twardnieć, a nawet pękać! W tym przypadku nie warto kierować się zapisami prawa, które nie ustala wieku opon. Określa się, że maksymalny czas eksploatacji opon to 10 lat, a w przypadku opon zimowych 5- 6 lat. Skąd wiedzieć ile nasza opona ma lat? Jej wiek umieszczony jest na powierzchni bocznej, zazwyczaj to cztery liczby, pierwsze dwie oznaczają tydzień, w którym opona została wykonana, a dwie kolejne- rok.
Podstawową zasadą przy oponach i ich wymienianiu jest rozsądek. Z pewnością nie powinniśmy za to kierować się przesadną oszczędnością, bo przez nią możemy tylko ucierpieć. Warto przeczytać artukuły prawne, ja i te specjalistyczne z zakresu mechaniki i podjąć prawidłowe decyzje. Te zapewnią nam komfort i bezpieczeństwo na drodze, oszczędność prawdopodobieństwo wypadku, mandatu a nawet pęknięcia opony. Stanowczo warto być rozważnym i dbać o bezpieczeństwo na drodze.