5 powodów by zmienić opony na nowe

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z faktu, że opony są jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu. Wszyscy starają się dbać o silnik czy hamulce; opony zaś często zaniedbujemy. Tymczasem pamiętać musimy, że są one jedynym elementem samochodu, który dotyka podłoża. Dlatego tak ważne jest utrzymanie właściwego ich stanu. Ogumienie odpowiada bowiem nie tylko za wygodę jazdy, ale również jej bezpieczeństwo.

Specjaliści nie mają wątpliwości: powinniśmy starać się jak najczęściej sprawdzać stan ogumienia naszych samochodów. Opony są przecież jedynym elementem samochodu, który dotyka podłoża, po którym się poruszamy. Nie licząc oczywiście urwanego okazjonalnie tłumika… To opony zapewniają nam odpowiednią trakcję i odgrywają niebagatelną rolę w czasie hamowania. Zużyte opony znacznie wydłużają drogę hamowania. Zmniejszają również przyczepność pojazdu, szczególnie na mokrej nawierzchni.

Niestety niewprawne oko będzie w stanie wyłapać jedynie najbardziej oczywiste wady ogumienia. Lepsze to jednak niż nic. Dlatego też warto przyglądać się temu, jak wyglądają nasze opony i czy nie widać na nich żadnych uszkodzeń. Warto zaznaczyć, że nie zawsze defekt skutkować musi wymianą opony. Czasem da się ją naprawić. O tym decyduje jednak specjalista, który powinien taką gumę dokładnie przebadać. Tylko on jest bowiem w stanie ustalić, czy nie nastąpiły wewnętrzne uszkodzenia opon. Do tego zaś nie wystarczą zwykłe oględziny. Sprawdzaną oponę należy zdemontować i wnikliwie się jej przyjrzeć.

Wymiana opony – a właściwie opon, bo wymieniać należy przynajmniej parami, żeby zgadzała się nie tylko rzeźba bieżnika, ale również stan jego zużycia – konieczna będzie gdy:

1. Opona została przebita

Oczywiście nie każdą przebitą oponę od razu trzeba wymieniać. Zdarza się jednak, że defekt jest zbyt duży lub miejsce mają uszkodzenia wewnętrznych elementów. Opona taka nie nadaje się wówczas do naprawy i konieczna jest jej wymiana.

2. Nadmiernie zużyty bieżnik

Cytując kodeks drogowy: „Wskaźnik zużycia wynoszący 1,6 mm oznacza minimalną dopuszczalną wysokość bieżnika”. Oznacza to, że w momencie, gdy bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm, nie ma wyjścia, oponę należy wymienić. Dodatkowo pamiętać należy o tym, że różnica między głębokością głównych kanałów i rowków opon zamontowanych na tej samej osi nie może przekraczać 5 mm. Jeśli jest większa, również zmuszeni jesteśmy do wymiany ogumienia.

3. Widoczne ślady starzenia

Kierowcy często pytają, jak długo można użytkować oponę. Na pytanie to trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć. Liczy się bowiem głównie nie czas, a liczba przejechanych kilometrów i rodzaj nawierzchni, po których się poruszamy. Oprócz tego na okres eksploatacji ogumienia wpływają również: warunki pogodowe, warunki przechowywania i używania, obciążenie, prędkość, ciśnienie, konserwacja lub jej brak, itd. Każdy z nich może znacząco wpływać na czas eksploatacji.

4. Opona jest uszkodzona

W miejskiej dżungli i na wyprawach offroadowych o uszkodzenie opony nie jest trudno. Krawężniki, dziury, kamienie – wszystko to doprowadzić może do powstania na oponach szczelin, przecięć czy zniekształceń. Defekty takie powinny zostać dokładnie sprawdzone przez specjalistę ogumienia. Tylko fachowe oko (i specjalistyczne instrumenty) określą, czy opona nadaje się do naprawy, czy też konieczna jest jej wymiana. Pamiętać należy przy tym, że nie powinno się używać opony, która była uszkodzona lub pozbawiona powietrza, bez uprzedniej konsultacji ze specjalistą.

5. „Nieprawidłowo” zużyty bieżnik

Zużycie bieżnika to normalna rzecz. Jeździsz, więc ten staje się coraz to płytszy. Czasem jednak nie zużywa się on tak, jak powinien. Może na przykład niszczyć się nierównomiernie. Wówczas nie tylko czeka nas wymiana ogumienia, ale również poszukiwanie przyczyn takiego nienormalnego zużycia. A może być ich wiele. Oprócz nieprawidłowego ciśnienia w oponach, wynikać może to z niepoprawnej zbieżności, usterki wyważenia, kłopotów z zawieszeniem lub nawet skrzynią biegów. Tego typu zużycie jest szczególnie niebezpieczne, dlatego też nie należy zwlekać z wizytą u specjalisty.

Artykuł powstał przy merytorycznej współpracy ze specjalistami i serwisantami z firmy Janpol4x4.pl, która prowadzi sprzedaż opon, felg i innych akcesoriów 4×4 oraz świadczy usług serwisowe i tuningowe dla aut terenowych.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ