Auto w leasingu

Rozważasz wzięcie auta w leasing, jednak nie wiesz, czy zdecydować się na nowy, czy używany samochód? Poznaj więc argumenty przemawiające za każdym z tych rozwiązań. Podpowiadamy, czym kierować się przy podejmowaniu decyzji.

Wysokość raty leasingowej

Leasing nowych samochodów z segmentu premium przekracza możliwości finansowe wielu polskich przedsiębiorców. Dlatego, jak pokazują dane Centralnej Ewidencji Pojazdów, najczęściej w naszym kraju są leasingowane nowe auta średniej klasy takich marek jak Skoda czy Toyota. Rata leasingowa w przypadku używanych pojazdów osobowych może być znacznie niższa. Wynika to z faktu, że już po trzech latach wartość nowego samochodu spada o około 50%. Można więc przy opłacaniu raty w tej samej wysokości wziąć w leasing znacznie lepiej wyposażone auto o lepszych osiągach.

Stan techniczny pojazdu

Nowy samochód ma zerowy przebieg, znajduje się w nienaruszonym stanie technicznym i jest objęty gwarancją producenta. Dzięki temu jego użytkownik znacząco zmniejsza ryzyko niespodziewanych awarii i zwiększa swoje bezpieczeństwo podczas jazdy. Sprawność używanego auta może być różna, zwłaszcza jeżeli nie ma odpowiednio udokumentowanej historii i zostało sprowadzone z niepewnego źródła. Przedsiębiorca biorący taki pojazd w leasing może się narazić na koszty związane z serwisem i szybkim zużywaniem się części eksploatacyjnych. Wypowiedzenie umowy leasingu używanego auta nie byłoby korzystne finansowo, dlatego warto przed jej zawarciem dokładnie zweryfikować stan techniczny, historię szkód, wypadków oraz usterek.

Ryzyko związane z leasingiem używanego samochodu osobowego można znacząco ograniczyć, decydując się na auta poleasingowe. Są to pojazdy zwrócone firmie leasingowej po zakończeniu umowy, np. na skutek rezygnacji z wykupu czy odebrania samochodu w związku z zaległościami w ratach. Zazwyczaj cechują się one dobrym stanem technicznym, ponieważ poprzedni leasingobiorca był zobowiązany umową do bieżącego serwisowania auta w autoryzowanej stacji, dokonywania przeglądów oraz wymiany części eksploatacyjnych. Pojazd taki pochodzi z legalnego i wiarygodnego źródła, ma szczegółowo udokumentowaną historię i nie jest obciążony ukrytymi wadami czy usterkami.

W dobrym stanie są zachowane zwłaszcza poleasingowe samochody z segmentu premium – zwykle mają one niski przebieg, gdyż służą głównie reprezentowaniu firmy przez prezesów czy menedżerów wyższego szczebla.

Prestiż

Na ogół nowy samochód jest postrzegany jako bardziej prestiżowy niż używany. Przedsiębiorca może jednak wywrzeć wrażenie na kontrahentach również wtedy, gdy weźmie w leasing używany, dobrze utrzymany samochód klasy premium. Warto rozważyć jego sprowadzenie z zagranicy. Nie trzeba się tym zajmować na własną rękę, ponieważ niektóre firmy leasingowe oferują tego typu usługę w ramach transakcji Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru. Leasingobiorca wskazuje wtedy wybrany model pojazdu, a finansujący zajmuje się weryfikacją dostawcy, załatwianiem formalności (w tym akcyzy), wyceną auta czy jego sprowadzeniem do Polski na lawecie.

Według danych Instytutu Badań SAMAR najczęściej importowane do Polski są samochody osobowe marki Volkswagen – największą popularnością cieszą się takie modele jak Volkswagen Golf, Volkswagen Polo oraz Volkswagen Passat.

Wysokość ubezpieczenia AC

Leasingowane auto osobowe powinno być objęte nie tylko obowiązkowym ubezpieczeniem OC, lecz także AC, ponieważ przez cały okres obowiązywania umowy pozostaje własnością finansującego. Głównym czynnikiem wpływającym na wysokość składki AC jest wartość pojazdu, dlatego wysokość polisy w przypadku auta używanego będzie znacznie niższa. Warto wiedzieć, że zobowiązany do jej opłacania jest leasingobiorca, lecz firma leasingowa może narzucić określone warunki ubezpieczenia.

Długość umowy leasingu

Biorąc nowy samochód w leasing operacyjny, trzeba liczyć się z koniecznością zawarcia umowy na okres nie krótszy niż 2 lata. Maksymalny czas jej obowiązywania może być dowolny, lecz większość firm leasingowych wyznacza go na 5 lat. Nieco inne zasady obowiązują w przypadku leasingu samochodu używanego – w momencie zawierania umowy jego wiek oraz wskazany okres finansowania nie mogą przekroczyć sumarycznie 8 lat.

Formalności związane z zawarciem umowy

Zarówno nowy, jak i używany samochód można wziąć w leasing z zachowaniem uproszczonej procedury weryfikacyjnej. Nie jest wtedy szczegółowo weryfikowana zdolność leasingowa, lecz finansujący wymaga jedynie oświadczenia o wynikach finansowych. Pozwala to uzyskać zgodę nawet w dniu złożenia wniosku. Zachowanie standardowej procedury może być wymagane w przypadku wyjątkowo drogich i luksusowych pojazdów, np. o wartości powyżej 500 tysięcy złotych. Leasing samochodów osobowych jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy prowadzą firmę co najmniej przez 6 miesięcy.

Leasingodawcy najczęściej wymagają, aby zarówno dostawca nowego, jak i używanego pojazdu wystawił fakturę VAT 23%. Nie jest więc możliwe jego odkupienie od osoby prywatnej, co znacząco ogranicza wybór na rynku wtórnym. Jedynie nieliczne firmy leasingowe akceptują fakturę VAT-marża, ale w takim przypadku leasingobiorca ponosi znacznie wyższe koszty leasingu.

Zawarcie umowy leasingu używanego samochodu wymaga ponadto oceny stanu technicznego przez rzeczoznawcę, który dokonuje jego wyceny. Kosztem przeprowadzonych przez niego oględzin jest obciążany leasingobiorca.

Leasing samochodu a opłata wstępna

Leasing aut używanych zazwyczaj wiąże się z koniecznością wniesienia wyższej opłaty wstępnej, wynoszącej 10-15% wartości takiego pojazdu. Czynsz inicjalny w przypadku nowych samochodów może natomiast zostać wyznaczony nawet na 0%.

Nowe czy używane auto w leasingu – czym się kierować?

Wzięcie w leasing nowego samochodu będzie uzasadnione zwłaszcza wtedy, gdy przedsiębiorca chce mieć pewność otrzymania auta w nienaruszonym stanie technicznym, pochodzącego z wiarygodnego źródła, bezpieczniejszego oraz tańszego w eksploatacji. Dużymi zaletami używanego samochodu jest natomiast niższa rata leasingu oraz koszt polisy AC.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ