Opony całoroczne

Choć opony całoroczne zyskują coraz większą popularność wśród kierowców, wciąż wielu z nich nie wie, kiedy warto brać pod uwagę to rozwiązanie. Sezonowa wymiana ogumienia w oczach wielu właścicieli pojazdów jest jedyną słuszną drogą do utrzymania najlepszej przyczepności opon do nawierzchni w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych. Jak jest naprawdę? Czy warto kupić opony całoroczne?

Uniwersalność – główny atut opon całorocznych?

Największym plusem opon wielosezonowych ma być ich uniwersalność. Oznacza to, że mają oferować tak samo dobrą przyczepność na mokrej, suchej oraz zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Niestety nie zawsze tak jest, co obrazują testy wykonane przez specjalistów na ogumieniu różnych marek. Jedne opony spisywały się lepiej w zimie, z kolei inne w lecie. Jeden z najbardziej uniwersalnych modeli to Continental AllSeasonContact, dostępny w przystępnej cenie na SklepOpon.com. Opony te okazały się bardzo dobrze zbilansowane w radzeniu sobie w różnorodnych warunkach, gwarantując wysoki poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Dlatego zastanawiając się nad tym, czy opony wielosezonowe są dobre, warto wcześniej sprawdzić ich rezultaty w testach ogumienia.

Opony całoroczne – czym się charakteryzują?

Wzór bieżnika

Wzór bieżnika opon zimowych składa się z dużej ilości rowków i lameli. Dzięki temu doskonale radzą sobie z oblodzonymi i pokrytymi śniegiem drogami. Ogumienie letnie z kolei ma mniej nacięć, za to są one szersze i rzadziej rozmieszczone. Dlatego opony te znakomicie sprawdzają się na suchej i mokrej nawierzchni. W przypadku ogumienia całorocznego wzór bieżnika cechuje się mniejszą, ale za to gęściej rozmieszczoną liczbą lameli i rowków, niż w modelach na sezon letni. Z tego powodu są w stanie dobrze poradzić sobie nie tylko latem, lecz także zimą.

Mieszanka gumowa

Mieszanka gumowa stosowana w oponach zimowych jest dość miękka. Dzięki temu jest elastyczna nawet w niskich temperaturach. Z kolei w ogumieniu letnim jest ona twardsza, aby poradzić sobie z wysokimi temperaturami. W oponach całorocznych mieszanka gumowa stanowi kompromis pomiędzy powyższymi rodzajami. Jest ona twardsza od zimowej, ale bardziej miękka niż w letnich. Z tego względu sprawdza się w zimie i lecie, jednak nie zawsze w skrajnie niskich bądź wysokich temperaturach.

Kontur opony

W letnich oponach kontur, czyli obrys wokół bieżnika, jest okrągły. Kształt ten przekłada się na niskie opory toczenia i dobrą przyczepność. W ogumieniu zimowym jest on grubszy i bardziej kwadratowy. Taki kontur jest także w oponach całorocznych. Choć solidne barki sprawdzają się w zimie, w lecie wpływają na szybsze ścieranie bieżnika i większe zużycie paliwa.

Opony całoroczne – dla kogo będą dobrym rozwiązaniem?

Wbrew pozorom, opony całoroczne są znakomitym rozwiązaniem dla wielu kierowców. Z racji tego, że ogumienie wielosezonowe dobrze radzi sobie zarówno w lecie, jak i zimie, (jednak nie w skrajnie niskich i wysokich temperaturach), może po nie sięgać wielu właścicieli pojazdów. Szczególnie polecane są w przypadku osób, które poruszają się po mieście. Ulice zwykle są odśnieżane na bieżąco, dlatego opony nie muszą mierzyć się z grubą pokrywą śniegu oraz lodu. Ponadto, tzw. niedzielni kierowcy, czyli podróżujący sporadycznie, nie wykorzystują zwykle swoich pojazdów do poruszania się podczas złych warunków atmosferycznych. Dlatego ogumienie całoroczne z pewnością będzie dla nich wystarczające.

opony wielosezonowe

Natomiast, osoby mieszkające poza miastem, np. na wsi, w górach lub w miejscach o trudnym ukształtowaniu terenu, powinny pozostać przy sezonowej wymianie opon. Szczególnie jeśli jeżdżą samochodem często.

Czy warto kupić opony wielosezonowe?

Opony całoroczne to uniwersalne rozwiązanie, czy warto je jednak kupić? Biorąc pod uwagę wszystkie powyżej opisane kwestie, odpowiedź na to pytanie brzmi – to zależy. Należy mieć na uwadze warunki, w jakich najczęściej się poruszamy. Jeśli są to trudne tereny, w których występują mroźne zimy lub wyjątkowo gorące lata, lepiej zdecydować się na sezonową zmianę opon. W innych przypadkach, ogumienie wielosezonowe doskonale sobie poradzi.

Warto zauważyć, że w ostatnich latach zimy są coraz łagodniejsze, natomiast lata chłodniejsze. Granice pomiędzy porami roku widocznie zacierają się, dlatego ogumienie całoroczne wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Ponadto, jest to także sposób na oszczędności, czasu oraz środków, których nie trzeba wydawać na drugi komplet i wymianę sezonową. Należy jednak mieć na uwadze, że opony użytkowane przez 12 miesięcy w roku zużyją się szybciej. Z tego względu lepiej inwestować w dobrej jakości ogumienie, które faktycznie posłuży nam dłuższy czas. Pamiętajmy o tym, że opony pełnią bardzo ważną funkcję w samochodzie i przekładają się na bezpieczeństwo nasze, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ