Jakie są najczęstsze błędy w eksploatacji samochodów z turbosprężarką?

Wielu producentów turbosprężarek chwali się, że ich produkty charakteryzują się wysoką niezawodnością oraz bezproblemowym działaniem przez cały okres eksploatacji jednostki napędowej. W praktyce jednak wygląda to tak, że średnio turbosprężarka zachowuje sprawność przez 100 tysięcy kilometrów. Warunkiem zachowania jak najlepszej wydajności jest odpowiednia eksploatacja jednostki napędowej. Dzięki temu turbosprężarka nie ulegnie zbyt szybkiemu zużyciu czy też uszkodzeniu.

 

Filtry oleju i powietrza

 

Jak wskazuje właściciel firmy naprawaturbosprezarek.pl dużym błędem jest nieterminowa wymiana filtrów oleju i powietrza. Zapchany lub zanieczyszczony filtr powietrza może powodować przedostawanie się ciał obcych i zanieczyszczeń, które mogą z kolei powodować uszkodzenie różnych elementów eksploatacyjnych turbosprężarek. Zły stan filtra jest również przyczyną przegrzania, które może być bardzo groźne dla turbiny. Skutki mogą być naprawdę bardzo poważne i turbosprężarka nie będzie nadawała się do dalszego użytkowania.

 

Zatkany lub zużyty filtr oleju jest z kolei przyczyną pogorszenia jakości oleju, która również doprowadza do przegrzania. Olej taki jest również zanieczyszczony i może on powodować powstawanie głębokich rys na łożyskach turbosprężarki. Stosowanie oleju niskiej jakości również może być przyczyną wspomnianych wyżej problemów.

 

Zbyt szybkie wkręcanie silnika na wysokie obroty po uruchomieniu pojazdu

 

Kolejnym problemem jest niedobór oleju lub jego nieregularna dostawa. Powoduje on wypolerowanie oraz wypalenie powierzchni łożysk, a także wiele innych uszkodzeń turbosprężarki. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest za szybkie wkręcanie silnika na wysokie obroty po jego uruchomieniu. Warto pamiętać, że po uruchomieniu auta, należy poczekać około 30 sekund na wolnych obrotach. Przez ten czas przewody olejowe zostaną wypełnione i będzie można bezpiecznie zwiększyć obroty.

 

Zbyt szybkie wyłączanie silnika lub gaszenie go na wysokich obrotach

 

Wielu kierowców po skończonej jeździe od razu wyłącza silnik, bardzo często w sytuacji, w której pracuje on na dość wysokich obrotach. Jest to błąd, ponieważ w takiej sytuacji zespół wirnika turbosprężarki nadal się obraca z wysoką prędkością, podczas gdy ciśnienie oleju spada do zera. Po drugie warto poczekać 2-3 minuty na ochłodzenie się turbosprężarki. Dzięki temu można uniknąć przegrzania i innych poważnych uszkodzeń.

 

Wystarczy unikać wspomnianych wyżej błędów, a z pewnością turbosprężarka będzie działać niezawodnie, skutecznie i bezawaryjnie przez długi czas.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ