Stacje benzynowe oferują benzynę bezołowiową 95 i 98 oktanową, olej napędowy oraz gaz i ulepszone paliwa, których cena jest wyraźnie wyższa od paliw standardowych. Większość stacji paliw oferuje paliwo dla wymagających kierowców, jednak do końca nie wiadomo jaka jest różnica między mieszankami premium a „zwykłym” paliwem.
Czy istnieje rzeczywista przewaga paliw typu premium, dzięki którym auto zyskuje dodatkową moc, pali dużo mniej paliwa, a silnik nie zużywa się tak szybko? Większość użytkowników aut zadaje sobie pytanie „tankować czy nie tankować paliwa z kategorii premium?”. Takie paliwa są droższe, a do ich zalet zalicza się wyższą liczbę oktanową.
Reklamy paliw i zapewniania producentów dotyczą przede wszystkim większej mocy. Natomiast przeprowadzone zostały testy motoryzacyjne, które pokazały, że paliwo o liczbie oktanowej 98 zatankowane do auta napędzanego 95, nie dało dodatkowej mocy. Owszem, silnik pracował równiej i z większą kulturą, jednak stracił na mocy. Istotnym parametrem paliwa jest wartość opałowa, która jest ilością energii otrzymaną przy jego spaleniu. Największe znaczenie w paliwach premium mają dodatki, między innymi związki eteryczne, zwierające dużą ilość tlenu – zatem spalają się szybciej, uzyskując przy tym większą moc. Paliwa premium zawierają komponenty antykorozyjne, smarujące oraz czyszczące, które wpływają na pracę silnika.
Rozsądne zarządzanie flotą samochodową
Dzięki nim zawory lepiej się domykają, a silnik jest bardziej wydajny oraz lżej i ciszej pracuje. Warto sięgać po lepsze paliwa jeżeli w posiadaniu mamy nowe auto i fundusze, żeby dbać o nie od samego początku. W przypadku nowych i drogich aut będzie to oszczędność na silniku oraz jego podzespołach. Wprawdzie różnica tankowania paliwa premium do „zwykłego” paliwa to nawet kilkaset złotych rocznie, jednak później mniej wydaje się na naprawy, przeglądy i pozostałe czynności serwisowe. Natomiast zużycie paliwa nie jest na tyle znaczące, żeby samo tankowanie premium było uzasadnione i miało wpływ na ecodriving. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku diesli, do których poza paliwami premium można kupić paliwo zimowe. Pozytywnie wpływa ono na rozruch silnika na mrozie oraz kulturę pracy. Na szczęście tego typu paliwa mają standardową cenę, nie są tak drogie jak premium. W przypadku diesli mówi się o liczbie cetanowej, a odpowiednikiem 98 oktanów jest 55 cenatów.
Zarządzający flotą samochodową doskonale wiedzą co się opłaca. Odpowiedni dobór monitoringu GPS pojazdów, rodzaju aut czy wybór jakości paliwa to tylko niektóre z dylematów, jakie przed nimi stoją. Kalkulacje świadczą o przewadze zwykłego paliwa, a wiele kart paliwowych ma zablokowaną możliwość tankowania paliwa premium. W okresie zimowym zarządzający flotą zmieniają zdanie i nie chcą ryzykować, że z powodu mrozu ich pojazdy nie wyjadą w trasę. Sprzedaż paliw premium rośnie dynamicznie, mają one swoich zwolenników, którzy doceniają ich walory oraz zalety. Coraz większa konkurencja pozytywnie wpływa na rynek, dlatego można się spodziewać, że w następnych latach utrzyma się dodatnia dynamika sprzedaży. Duże znaczenie mają również ceny ropy, które powodują, że coraz więcej kierowców stać na paliwa premium.
Źródło: Finder S.A. – lokalizowanie gps