Rodzaje olejów silnikowych

Wszystkie urządzenia, które posiadają silniki tłokowe muszą być oliwione. Podczas pracy silnika w ruch zostają wprowadzane poszczególne jego elementy, czego efektem jest tarcie. Siła tarcia jest niezwykle intensywna, a jej następstwem jest niszczenie części, a nawet zapłon. Dlatego tak ważne jest stosowanie olejów, dzięki którym wszystkie elementy będą poprawnie funkcjonowały.

Silniki samochodowe nie są takie same. Kierowca musi pamiętać, że wlanie niewłaściwego produktu będzie skutkowało awarią jego pojazdu. Aby tego uniknąć, musimy stosować się do zaleceń producenta naszego auta. Oleje są dostosowane do konkretnych potrzeb silnika, które mają różną wytrzymałość, konstrukcję i formę.

Oleje silnikowe produkowane są w trzech wariantach: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Wszystkie z nich różni baza oraz uszlachetniejące dodatki, które mają pomóc silnikowi w działaniu. Największe skupienie naukowców dotyczy syntetyków, które są udoskonalane w porozumieniu z producentami samochodów.

samochod-na-stacji

Oleje syntetyczne

Wykazują dużą stabilność termiczną i potrafią pracować w wysokiej temperaturze. Nie jest im straszny duży nacisk, który powstaje podczas pracy silnika. Warto też zaznaczyć, że oleje silnikowe produkowane z syntetycznych składników ułatwiają rozruch silnika nawet w niskich temperaturach. Dbają również o należytą czystość silnika, co sprowadza się do rzadszej wymiany oleju.

Oleje mineralne

To najmniej zaawansowany z olejów, który jest polecany do pojazdów, które dotychczas pracowały wyłącznie z wykorzystaniem tego typu produktów. Nadaje się do starych silników, które mają już poważny przebieg kilometrów. Nie chodzi tu o jego jakość, ale o samo „przyzwyczajenie” silnika do konkretnego rodzaju oleju. Jeżeli posiadasz starszy pojazd z dawną datą produkcji, powinieneś zastosować mineralne oleje silnikowe.

Oleje półsyntetyczne

To trzeci typ olejów dostępny na rynku. Wykazują działanie bardzo podobne do syntetyków i lepsze działanie od mineralnych, ale mniejsze od czystych syntetyków. Jest to jednak najlepsza opcja dla tych, którzy muszą zaoszczędzić na kolejnej zmianie oleju. Te produkty są dobrym kompromisem między ceną i jakością. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie dolewać nowego, innego rodzajowo i gatunkowo oleju. Jeżeli chcesz nalać nowy produkt, musisz wypuścić resztki starego oleju.

Dlaczego to ważne?

Wybór odpowiedniego oleju jest bardzo ważny. Każdy produkt posiada inną lepkość, czyli zdolność do przytwierdzania się do metalowych powierzchni. To z kolei przekłada się na przyczepność do poszczególnych elementów silnika.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDacia – zapowiedzi na 2017 rok
Następny artykułRodzinne modele Fiata

Pasjonat motoryzacji z krwi i kości. Uwielbiam auta z duszą, najlepiej rocznik 90, które według mnie były najlepsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ