Jak i czym załatać dziurę w tłumiku

Tłumik jest jednym z istotniejszych elementów układu wydechowego samochodu. Odpowiada za redukcję hałasu i emisji spalin. Jednak z powodu ciągłego narażenia na wilgoć, wysokie temperatury oraz działanie czynników zewnętrznych, może on ulec uszkodzeniom, takim jak dziury czy pęknięcia. Zobaczmy, jak i czym samodzielnie załatać dziurę w tłumiku.

Łatanie dziury w tłumiku – samodzielnie czy z pomocą fachowca?

Naprawa dziury w tłumiku jest stosunkowo prostym zadaniem, jeśli uszkodzenie nie jest poważne. W zależności od wielkości dziury i dostępnych materiałów można zastosować specjalną masę uszczelniającą, taśmę lub metalową łatkę. Każda z tych metod ma swoje zalety i wady, ale przy odpowiednim przygotowaniu mogą skutecznie przywrócić tłumik do pełnej sprawności.

Trzeba mieć na uwadze, że samodzielna naprawa jest opłacalna w przypadku niewielkich uszkodzeń, ale w bardziej zaawansowanych sytuacjach, np. kiedy tłumik jest mocno skorodowany, domowa naprawa może być nietrwała. Wtedy lepiej udać się do warsztatu. Fachowcy mogą tam ocenić stan układu wydechowego i dokonać profesjonalnej naprawy lub wymiany tłumika.

Jak zabrać się za samodzielną naprawę tłumika?

Pierwszym krokiem jest dokładne zlokalizowanie dziury. W tym celu najlepiej obejrzeć tłumik – należy podnieść samochód podnośnikiem lub wjechać na kanał, aby dokładnie przyjrzeć się układowi wydechowemu. Można też kierować się dźwiękami – syczące lub głośniejsze odgłosy mogą wskazywać na miejsce nieszczelności. Kiedy już znajdziemy dziurę, należy ocenić rozmiar uszkodzenia i zdecydować, czy nadaje się ono do samodzielnej naprawy czy konieczna jest interwencja specjalisty.

Jeśli zdecydujemy, że sami łatamy dziurę, warto jest przygotować sobie wszystkie niezbędne narzędzia, aby mieć je pod ręką w czasie naprawy. Z pewnością przydadzą się rękawice ochronne, szczotki druciane lub papier ścierny do oczyszczenia powierzchni, środek odtłuszczający, np. benzyna ekstrakcyjna oraz przede wszystkim materiały uszczelniające w zależności od wyboru metody – np. masy, taśmy, łatki. Ważne jest, aby do uszczelniania tłumika używać tylko specjalistycznych produktów – zwykłe taśmy czy kleje nie zdadzą egzaminu. Równie istotne jest także dokładne oczyszczenie powierzchni – brud lub tłuszcz mogą osłabić przyczepność materiałów uszczelniających.

Sposoby naprawy dziury w tłumiku

Istnieje kilka sposobów na samodzielne załatanie dziury w tłumiku. Oto najpopularniejsze z nich.

Specjalna masa uszczelniająca do tłumików

Masa uszczelniająca to jedna z najpopularniejszych metod naprawy tłumika. Jest to substancja, która po aplikacji twardnieje, tworząc szczelną barierę. Jej zalety to łatwość aplikacji i niska cena. Niestety, jest to jednak mniej trwałe rozwiązanie w przypadku dużych dziur.

Aby załatać tłumik masą, należy oczyścić uszkodzone miejsce i odtłuść je, a następnie nałożyć masę na dziurę, starając się równomiernie rozprowadzić ją na powierzchni tłumika. Masę należy zostawić do wyschnięcia na kilka godzin zgodnie z instrukcją producenta.

Taśma uszczelniająca do tłumików

Taśma uszczelniająca to inna skuteczna metoda naprawy tłumika, szczególnie w przypadku dłuższych pęknięć. Jej zalety to szybka aplikacja i duża skuteczność nawet przy pęknięciach liniowych. Wadą jest to, że mimo iż dobrze radzi sobie z długimi dziurami, to niekoniecznie sprawdzi się przy dziurach krótkich, ale dużych.

Aby naprawić tłumik taśmą, trzeba oczyścić uszkodzone miejsce i odtłuść je. Później należy owinąć taśmę wokół uszkodzonego miejsca, zaczynając od kilku centymetrów przed i kończąc kilka centymetrów za dziurą i mocno docisnąć taśmę, aby przylegała do tłumika i stworzyła szczelną warstwę. Po aplikacji trzeba odczekać kilka godzin, aby taśma odpowiednio się utrwaliła.

Metalowa łatka i opaska zaciskowa

To rozwiązanie polecane w przypadku większych uszkodzeń. Polega na mechanicznym założeniu metalowej łatki, która jest dociskana za pomocą opaski zaciskowej. Wśród zalet tej metody wymienia się dużą trwałość i to, że sposób ten sprawdza się również w przypadku większych dziur. Metoda ta jednak wymaga więcej pracy i precyzji.

Aby naprawić tłumik tą metodą, należy oczyścić go i upewnić się, że jego powierzchnia jest gładka. Potem trzeba nałożyć metalową łatkę na dziurę i przykręcić ją za pomocą opaski zaciskowej, dbając o równomierne dociskanie na całym obwodzie.

Opracowano na podstawie

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułIle kosztował nowy Passat CC?
Następny artykułKto pracuje na statku?

Pasjonat motoryzacji z krwi i kości. Uwielbiam auta z duszą, najlepiej rocznik 90, które według mnie były najlepsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ