Napęd na przednie, tylne, a może wszystkie cztery koła? Niezależnie jak jest rozłożony, nie będzie dobrze funkcjonował, jeśli awarii ulegnie choćby jeden element układu, zwłaszcza półoś napędowa. Czym jest ten element, jak o niego dbać i o czym warto pamiętać, by służył nam jak najdłużej?
Półoś jest elementem układu napędowego pojazdu. To swoista łącznica skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła. Odpowiada za sprawne przeniesieni momentu obrotowego z silnika na opony.
Nie bez przesady mówi się więc o półosi napędowej jako jednym z najważniejszych elementów, nie tylko układu, ale całego pojazdu. Szwankująca nie przekaże bowiem maksymalnego momentu obrotowego z dyferencjału na koła. Zaznaczmy, że to kluczowe, ale niejedne zadanie, za które odpowiada półoś. Kompensuje ona zmiany długości osi, które wynikają ze skrętu kół czy pracy zawieszenia. Sprawna zapewnia również równomierną pracę kół podczas sterowania kierownicą.
Półosie dzielą się na sztywne oraz przegubowe. Pierwsze stosowane są przy analogicznych, sztywnych mostach napędowych, a konkurencyjne przy mostach o niezależnym zawieszeniu.
Aby część podołała wymaganiom w samochodach z napędem na przednie koła od strony skrzyni biegów montuje się do półosi tzw. przeguby przesuwne. Dają możliwość przesunięć pod niewielkim kątem. Od drugiej strony półosi, tj. opon, stosujemy zaś podkomponent zwany przegubem nieprzesuwnym. Przekłada się on na płynne wchodzenie w zakręty i swobodne sterowanie kierownicą.
Co uszkadza półosie?
Zacząć trzeba rzecz jasna od niewłaściwej eksploatacji samochodu. Ruszanie z piskiem na skręconych oponach, raptowne przyspieszania – nasz „przekaźnik” napędu na koła przy takiej jeździe z pewnością wyeksploatuje się szybciej. Do tego dochodzą walory czystości – zwłaszcza pomniejsze przeguby tracą na jakości, gdy dostanie się do nich brud. Na przeglądach okresowych warto poprosić ekspertów o kontrolę stanu osłon przegubów. Pęknięte winny być natychmiast wymienione.
Uszkodzoną półoś, a dokładniej jej przegub od strony kół, dobrze słychać. Objawem jest w tym przypadku stukanie przy skręconych kołach. W skrajnych przypadkach dochodzi do rozpadnięcia przegubu, co blokuje koło i unieruchamia samochód… Z kolei przy przegubie wewnętrznym wyczujemy drgania, które przenoszą się na cały samochód, zwłaszcza kiedy przyspieszamy. Zwykle wystarczy uzupełnienie smarem, jednak jeśli komponent jest na krawędzi eksploatacji nie obędzie się bez wizyty w serwisie.
Nowe półosie do wielu marek samochodów: BMW, Toyoty, czy Audi znajdziemy firmie Euro Driveschafts. W katalogu nie brakuje części na półosie przednie, tylne, importowane, ale przede wszystkim ze sprawdzonych źródeł. Szczegółowa lista produktów dostępna jest na stronie: https://www.przeguby.pl/kategoria/31/polosie/