Jak czytać etykiety na oponach

Pierwszego listopada 2012 roku w krajach Unii Europejskiej wprowadzono obowiązek etykietowania opon według ściśle określonego szablonu. Podobnie jak w przypadku oznaczeń na sprzęcie AGD kilka prostych symboli ma dostarczyć konsumentów najistotniejszych informacji z punktu widzenia ekonomiki eksploatacji i parametrów. Etykietę opony podzielono na trzy główne pola, określając też, jak czytać dany symbol. Z założenia zmiany te mają ułatwić zakup opon oraz szybkie porównanie bez konieczności wertowania stron internetowych producentów i dystrybutorów czy analiz niezależnych testów.

Efektywność energetyczna (opór toczenia)

Litera umieszczona obok pola z rysunkiem dystrybutora określa efektywność paliwową, inaczej opory toczenia. Parametr ten ma pokazywać przełożenie danego modelu ogumienia na poziom zużycia paliwa. W oponach stosowanych autach osobowych różnice między ogumieniem o najniższych oporach toczenia (A) a najwyższych (G) ma wynosić 7,5 procent (w ogumieniu do aut ciężarowych opona spełniająca normę A ma zaś zapewniać poziom zużycia paliwa o 15 procent niższy od G).

Teoretycznie optymalnym rozwiązaniem jest zakup opon z etykietą A. Jednak należy wiedzieć, że niższy opór toczenia wynika między innymi z gorszej przyczepności. Stąd opony o najniższych oporach toczenia nie są rekomendowane kierowcom lubującym się w dynamicznej jeździe i w autach z silnikami o dużej mocy.

Przyczepność na mokrej nawierzchnia

Symbol chmury z kroplami deszczu określa przyczepność na mokrej nawierzchni. Opona z oznaczeniem A ma zapewniać najlepsze właściwości, zaś z literą F najgorsze. Przyjmując, że pośród trzech parametrów znajdujących się na etykiecie ten jest najważniejszy, producenci zrezygnowali z określania przyczepności w klasie D, aby bardziej wyróżnić lepsze ogumienie (A, B i C) od mniej bezpiecznego (E i F). Należy dodać, że na unijnym rynku nie spotka się opon z symbolem G, ponieważ produkty spełniające tę normę uznano za zbyt niebezpieczne.

Poziom hałasu

Trzeci parametr na etykiecie oznacza poziom emitowanego hałasu. Tym razem wartość można odczytać nie poprzez symbol literowy, ale licząc zamalowane fale dźwiękowe znajdujące się obok rysunku głośnika. Trzy zamalowane fale oznaczają ogumienie najgłośniejsze, zaś jedna ciche (wartość podawana jest w decybelach – dB) Poziom hałasu opony ma przede wszystkim przełożenie przy wyższych prędkościach oraz na dłuższych trasach. Im wyższy, tym niższy komfort jazdy.

Inne kraje

Poza Unią Europejską także na innych ważnych z punktu widzenia motoryzacji rynkach wprowadzono obligatoryjne etykietowanie opon – między innymi w Japonii i Korei Południowej. Co ciekawe, w Stanach Zjednoczonych podejmowane są próby wprowadzenia podobnej klasyfikacji, ale etykiety nie są obowiązkowe.

Inne parametry

Obowiązkowe etykietowanie opon budzi kilka wątpliwości. Po pierwsze to sami producenci określają wartość poszczególnych parametrów. Po wtóre etykiety zawierają tylko trzy ważne parametry. Wytrzymałość, odporność na zużycie, trakcja na zmiennej nawierzchni, odporność na aquaplaning czy parametry w warunkach zimowych i w niskich temperaturach – takich informacji należy szukać nie na etykietach, ale przeglądając niezależne testy prowadzone przez instytucje czy specjalistyczną prasę. Symbole na oponach to pierwsza ze wskazówek dla nabywcy. Istotna, ale nie powinna decydować o zakupie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ