W branży motoryzacyjnej istnieje coś takiego, jak idealna mieszanka paliwowo-powietrzna, która uznawana jest za prawidłowy stosunek spalanego paliwa względem tego pobieranego z atmosfery. Mieszanka stechiometryczna, bo tak też przyjęło się ją nazywać fachowo, to taki stosunek spalania, w którym na 1 kg paliwa przypada 14,7 kg powietrza. Brzmi to dosyć enigmatycznie, dlatego wielu z Państwa zapewne zadało sobie teraz pytanie: no dobra, ale jak to zmierzyć? Przyrządem pomiarowym dedykowanym do tego typu zadań jest tzw. szerokopasmowa sonda lambda, której poświęcimy ten artykuł.

Jak działa sonda?

W przypadku takiego urządzenia sygnał wytwarzany jest za pomocą resztkowej ilości tlenu zawartej w gazach spalinowych. Warto dodać, że idealna wartość lambda wynosi 1 i to taka mieszanka nazywana jest idealną. Jednak w szerokopasmowej sondzie lambda znajdziemy specjalne spektrum dostępności sygnału, a odpowiednie zastosowanie tych pomiarów pozwoli wywnioskować, czy badana mieszanka jest bogata, czy uboga. Nie trzeba wspominać, że w pierwszym przypadku to zaleta, a w drugim dosyć poważna wada, która może świadczyć o tym, że do atmosfery uwalniane są szkodliwe związki chemiczne tj. tlenki azotu, węgla czy węglowodory.

Budowa sondy

Szerokopasmową sondę lambda wprowadza się bezpośrednio do układu wydechowego, dlatego musi być ona długa i cienka. Budową przypomina nieco kabel, na którego końcach znajdują się mechanizmy elektryczne. Cała zasada polega tutaj na mierzeniu związków wydobywających się bezpośrednio z kanału wydechowego i porównywanie wartości powietrza pobranego z poza, czyli z atmosfery. Warto dodać, że istnieją szerokopasmowe sondy lambda nieco bardziej zaawansowane w swojej budowie, które są w stanie samodzielnie wytworzyć powietrze zdatne do analizy. Bezpośrednio po pomiarze do związków dodawane są ubytki jonów tak, aby spaliny wydostające się do atmosfery miały wartość lambda jak najbardziej zbliżoną 1.

Gdzie stosować sondę?

Szerokopasmowe sondy lambda stosuje się w pojazdach z silnikami benzynowymi oraz wysokoprężnymi. Jest to możliwe dzięki specjalnej budowie i wykorzystaniu elementów odpornych na działanie wysokich temperatur oraz gazów chemicznych. Szerokopasmowe sondy lambda są w stanie funkcjonować w temperaturze nawet do 800 stopni Celsiusa. To szczególnie ważna funkcjonalność, ponieważ do badania materiału i zaistnienia procesu, który został opisany powyżej konieczne jest podgrzanie jonów do wysokiej temperatury – tylko wtedy są w stanie przenikać przez czujki.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ