Poziom hałasu opon letnich

Wybierasz opony letnie? Warto zainteresować się poziomem hałasu, który generują. Możesz o tym nie wiedzieć, ale w zakresie prędkości od 50 do 120 km/h dominującym źródłem hałasu są właśnie opony. Szczególnie, gdy wyruszasz w daleką podróż, mogą się dać one mocno we znaki. Odpowiedni dobór opon może obniżyć hałas nawet o 4 db. Z pozoru nie wydaje się to dużą liczbą, ale przekłada się na obniżenie hałasu do tego stopnia, że trzy samochody jadące na cichych oponach generują mniej hałasu niż samochód poruszający się na standardowych oponach. Zmiana opon na cichsze może znacząco przyczynić się do poprawy komfortu jazdy.

Głównym czynnikiem powodującym hałas w oponach są klocki bieżnika uderzające o nawierzchnię i oddzielające  się od niej. Bardzo duże znaczenie ma również powietrze gromadzące się i rezonujące w rowkach między klockami. Sama opona działa jak pudło rezonansowe potęgujące dźwięki, a powietrze gromadzące się w jej rowkach jeszcze bardziej nasila to zjawisko.  Na hałas może również mieć wpływ zbyt niskie ciśnienie w oponie oraz powietrze opływające oponę. Poniżej prezentujemy maksymalny poziom hałasu dla opon o poszczególnych nominalnych szerokościach przekroju. Maksymalny hałas jest unormowany prawnie przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych. Spełnienie go stanowi podstawę do uzyskania homologacji opon przez producenta.

Poniżej 145 – 72 Db

145 do 165 – 73 Db

165 do 185 – 74 Db

185 do 215 – 75 Db

Powyżej 215 – 76 Db

Producenci z reguły nie mają problemów z dostosowaniem produktu do przepisów. Wybierając cichsze opony letnie należy zwrócić uwagę na klika istotnych czynników. Niezwykle ważnym elementem cichej opony jest bieżnik o nieregularnym kształcie, nie posiadającym przestrzeni zamkniętych oraz ułożone tak, żeby ich wejścia nie pokrywały się z krawędzią styczną bieżnika. Materiał, z którego wykonana jest opona powinien cechować się wysoką miękkością, natomiast szkielet musi pozostać sztywny. Należy pamiętać także o tym, że wraz z wiekiem opona będzie hałasować coraz bardziej. Co więcej, należy uważać na czynniki takie jak zbieżność kół. Uszkodzone elementy zawieszenia również mogą mieć negatywny wpływ na poziom hałasu opony. Ale to jest już kwestia dbałości kierowcy o samochód.

Producenci opon starający się ograniczyć hałas muszą iść na kompromis. Zbyt duże obniżenie poziomu hałasu może wiąże się również z obniżeniem pewnych właściwości mechanicznych. Może to prowadzić do zwiększonego ryzyka utraty przyczepności na mokrej nawierzchni lub na zakrętach.  Niezależne testy opon (https://www.continental-opony.pl/samochod/dlaczego-continental/niezalezne-testy-opon) potwierdzają, że bardzo dobre parametry posiadają opony marki Continental, które polecamy.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ