Jeśli w Twoim samochodzie powstało wgniecenie, możesz spróbować usunąć je samodzielnie – jest to możliwe w sytuacji, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru. Potrzebujesz jednak specjalistycznych narzędzi do tego typu napraw. Dlatego postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jaki sprzęt będzie Ci potrzebny, czy opłaca się go kupować i czy nie lepiej oddać samochód do profesjonalnego warsztatu.

Na czym polega usuwanie wgnieceń metodą PDR?

PDR, czy Paintless Dent Repair, to technika usuwania wgnieceń w samochodzie bez konieczności ponownego lakierownia karoserii, dzięki czemu można uniknąć długich i kosztownych napraw blacharsko-lakierniczych. Metoda ta polega na wyciąganiu lub wypychaniu wgniotek (w zależności od tego, w jakim miejscu znajduje się wgniecenie, stosuję się jedną z tych technik).

Co istotne, usuwanie wgnieceń metodą PDR jest możliwe tylko w sytuacji, w której nie doszło do naruszenia struktury lakieru. Można to zrobić samodzielnie lub oddać samochód to warsztatu specjalizującego się w takich naprawach. Jeśli zdecydujesz się usunąć wgniotkę na własną rękę, musisz najpierw zakupić odpowiednie narzędzia, dlatego przedstawimy, co będzie Ci potrzebne.

Narzędzia do PDR – jak samodzielnie usunąć wgniecenie?

W zależności od tego, czy wybierzesz technikę wyciągania, czy wypychania blachy, musisz użyć innego rodzaju narzędzi PDR, które znajdziesz nie tylko w sklepach internetowych, ale również w ofercie warsztatów samochodowych, jak np. http://www.wgniecenia.pl/narzedzia-do-usuwania-wgniecen.

Wgniecenie wyciąga się w sytuacji, gdy niemożliwe jest dotarcie do niego od zewnętrznej strony blachy lub w sytuacji, gdy wiązałoby się to z demontażem poszczególnych elementów samochodu, np. podsufitki. Aby to zrobić, potrzebujesz kleju termopotliwego, pistoletu do niego, grzybków oraz wyciągarki. Przy pomocy pistoletu musisz podgrzać klej termopotliwy, który następnie nakłada się na grzybek. Ważne jest, aby klej posiadał dużą wytrzymałość, ponieważ wykorzystywana jest duża siła ciągnięcia. Grzybek powinien zostać naklejony dokładnie na środku wgniecenia, po czym należy zamontować na nim wyciągarkę, dzięki której możliwe będzie odkształcanie blachy.

Jeśli wgniecenie powstało np. na masce, drzwiach czy klapie bagażnika i dojście do niego od spodu jest proste, stosuje się technikę wypychania (znaną również jako prostowanie od spodu). Do tego potrzebujesz jednak innych narzędzi, przede wszystkim wypychaczy blacharskich (tzw. hebli), łańcuchów oraz oświetlenia. Jeśli będziesz pracować na karoserii bez wzmocnień, wystarczą Ci heble działające na zasadzie dźwigni. Jednak gdy wgniecenie powstało na wzmocnionej części karoserii, musisz użyć narzędzi, które działają na zasadzie skręcania. Łańcuchy, takie jak haki, zawiesia i podpory, służą do precyzyjnego wypychania blacy. A dzięki mocnemu oświetleniu (najczęściej wymagane jest zastosowanie lampy z odbłyśnikiem), jesteś w stanie kontrolować, czy blacha powróciła do swojego pierwotnego stanu (należy uważać, aby nie wypchnąć jej zbyt mocno).

Naprawa wgniotek – samodzielnie czy w warsztacie?

Gdy planujesz naprawę techniką wyciągania, musisz posiadać grzybki o różnych wielkościach, ponieważ bardzo ważne jest dopasowanie ich rodzaju do wielkości wgniotki. W przypadku hebli również konieczny jest zakup całego zestawu wypychaczy blacharskich, ponieważ narzędzia różnią się między sobą grubością oraz kształtem końcówek, które tak samo jak grzybki, muszą idealnie pasować do typu wgniecenia.

Dlatego jeśli masz jedną lub kilka małych wgniotek, często nie opłaca się kupować narzędzi PDR, których najprawdopodobniej już nie wykorzystasz. Istnieje też ryzyko, że w trakcie samodzielnej naprawy uszkodzisz karoserię, a wtedy zastosowanie bezinwazyjnych metod usuwania wgnieceń jest niemożliwe. Zawsze możesz jednak poprosić warsztat o przygotowanie wyceny naprawy i wtedy zadecydować, co będzie bardziej korzystne w Twoim przypadku.

[Głosów:75    Średnia:2.7/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ