Normy emisji spalin

Obecnie olbrzymim problemem są zanieczyszczenia spowodowane spalinami samochodowymi, dlatego też Komisja Europejska z roku na rok wprowadza coraz ostrzejsze wymagania zmuszając producentów do stosowania w swoich konstrukcjach coraz „czystszych silników”.

Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla wszystkich osób, które chciałyby dowiedzieć się nieco więcej nie tylko o obecnych normach emisji spalin, ale również o ekologicznych silnikach, które mają zrewolucjonizować rynek motoryzacji.

Norma euro 6

Aktualnie wszyscy producenci podlegają normie Euro 6 i ustalonemu limitowi emisji CO2. Niestety bardzo częstą praktyką jest oszukiwanie podczas przeprowadzania testów NEDC. Afery spalinowe nie ominęły nawet największych producentów. Warto wspomnieć chociaż o silnikach TDI Volkswagena. Norma Euro 6 to nic innego jak dyrektywa emisyjna, która wydana została przez UE. Po wprowadzeniu tej normy pojazdy z silnikami Diesla miały stać się tak samo czyste jak auta benzynowe. Najnowsze dyrektywy określają między innymi niższe wartości maksymalne dla emisji cząstek stałych oraz tlenku azotu. Od 2014 roku nowe auta z silnikami Diesla mogą emitować tylko 80 miligramów tlenków azotu na jeden przejechany kilometr. Samochody benzynowe z kolei mogą emitować jedynie 60 miligramów na kilometr.

Zmiany techniczne

Jak łatwo się domyśleć, norma Euro 6 niesie ze sobą poważne zmiany techniczne. Niemal wszystkie auta z silnikami Diesla muszą liczyć się z dostosowaniem całego układu oczyszczania spalin, tak aby zmieścić się w limicie przewidywanej w normie Euro 6. W mniejszych pojazdach (do 1700 kg) wprowadzono specjalny katalizator zasobnikowy NOx. W cięższych pojazdach można spotkać z kolei zdecydowanie droższy katalizator SCR, który posiada dodatkowy środek redukcyjny AdBlue. Środek AdBlue to nic innego jak bezwonny roztwór mocznika, który po wejściu w reakcje ze spalinami samochodowymi automatycznie przekształca tlenki azotu w parę wodną i nieszkodliwy azot. Aby AdBlue spełniał swoje zadania, musi być jednak regularnie uzupełniany.

Nowa linia silników Mazdy

Z normą Euro 6d bardzo dobrze radzi sobie koncern Mazdy. Japoński producent dostosował całą swoją linię modelową do norm UE już cały rok przed wejściem w życie Euro 6. Na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim silnik SKYACTIV-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który udowadnia, że czyste emisje można osiągnąć bez kosztownych i skomplikowanych urządzeń, które oczyszczają gazy spalinowe. Godny uwagi jest także silnik SKYACTIV-D, który wyposażony został w nowoczesny system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Wspomniany powyżej silnik SKYACTIV-G może pochwalić się bardzo wysokim stopniem sprężenia i nietypową geometrią komór spalania. To właśnie dzięki tym cechom silniki Mazdy mogą pochwalić się doskonałą wydajnością i wyjątkowymi parametrami czystości procesu spalania.

Na szczególną uwagę zasługuje także system Rapid Multi-Stage Combustion, który skutecznie obniża poziom emisji i znacząco poprawia reakcję silnika. Na samym końcu warto wspomnieć o tym, że w nowych silnikach SKYACTIV-D 1.8 (następcy jednostki SKYACTIV-D 1.5) wykorzystano większą pojemność skokową. Dzięki temu udało się osiągnąć zarówno niższe maksymalne ciśnienie spalania, jak również niższą temperaturę w komorach spalania. Przez te rozwiązania jeszcze bardziej udało się obniżyć emisję tlenków azotu. SKYACTIV-G i SKYACTIV-D to żywe dowody na to, że silniki w nowych autach mogą być naprawdę „czyste”.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ