Manualna skrzynia biegów. Najczęstsze problemy i usterki

Skrzynia biegów to jeden z najczęściej eksploatowanych elementów wyposażenia samochodowego. Przeważnie spotykamy skrzynie manualne, z charakterystyczną dźwignią, służącą do zmiany przełożeń. Niestety bywa tak, że dźwignia przestaje działać. Pierwszych objawów zgrzytania i zacinania nie warto lekceważyć – w końcu chodzi o nasze bezpieczeństwo. Jak zdiagnozować problem i gdzie go szukać? Poniżej kilka praktycznych porad.

Sprawdź poziom oleju

Dźwignia odmawia współpracy? Pierwszą rzeczą, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest poziom środka smarnego w skrzyni. Olej przekładniowy umożliwia swobodną i szybką zmianę biegów. Jego niedobór może natomiast przyczynić się do dysfunkcji całego mechanizmu, a w skrajnym wypadku uszkodzić skrzynię na dobre.

W przekładniach manualnych, rekomendowany zakres oleju mieści się w granicach między 1,2 a 2,5 litra. Jak go sprawdzić? Np. korzystając z otworu rewizyjnego, umieszczonego z boku skrzyni biegów. W nowszych samochodach, korki inspekcyjne bywają trudne do znalezienia. Jeśli mamy problem z ich lokalizacją, lepiej udać się do profesjonalnego serwisu samochodowego. Fachowcy udzielą nam pomocy, a w razie potrzeby uzupełnią olejowe niedobory.

Zwróć uwagę na styl jazdy

Zdarza się, że usterki skrzyni biegów wynikają z naszej nieodpowiedniej jazdy. Do najczęściej popełnianych błędów należą złe operowanie dźwignią (np. wykonywanie ruchów ukośnych, zamiast po wyznaczonej na lewarku linii) oraz zmienianie biegów bez wciśniętego sprzęgła.

Odrębną kwestią jest prowadzenie auta na zbyt niskich obrotach. ,,Tego typu działanie to niemal pewna gwarancja zużycia koła zamachowego i łożysk w skrzyni. Niewskazane jest też długotrwałe podróżowanie z kołem dojazdowym. Zwłaszcza w przypadku osi napędzanej, co może doprowadzić do zniszczenia dyferencjału” – komentuje ekspert serwisu ,,Auto Perfekt” Mulak z Lublina.

Starość nie radość

Samochód, jak wszystkie inne rzeczy, stopniowo się starzeje. Nie da się ukryć, że wielotysięczny przebieg odciska piętno na stanie technicznym auta. ,,Wyrobieniu” ulegają takie elementy, jak poduszki mocujące skrzynię, sprzęgło, czy dwumasowe koło zapasowe.

Jak radzić sobie z wyeksploatowaniem skrzyni biegów? Jedyną receptą są odwiedziny w serwisie. Cena za usługę zależy od wielu czynników – stopnia złożoności problemu, przebiegu kilometrów i wersji silnikowej auta. Część napraw zamyka się w kwocie kilkuset złotych, inne to wydatek nawet kilkutysięczny. Na szczęście, dobre punkty naprawcze znają się na swoim fachu, przywracając mechanizmy do stanu fabrycznej doskonałości.

Oszczędność producentów

Może wydawać się to zaskakujące, ale niekiedy winni problemu są… sami producenci aut! ,,Redukcja kosztów sprawia, że współczesne mechanizmy manualne są wytwarzane z gorszej jakości materiałów. Słabo znoszą przeciążenia, wynikające ze zwiększonej mocy, czy momentu obrotowego silników” – zauważa specjalista ,,Auto Perfekt” Mulak.

Zjawisku tego typu można oczywiście zapobiec, np. poprzez produkcję aut o większej masie i wyższym poziomie spalania. Współczesne trendy motoryzacyjne nie wskazują jednak na istotne zmiany w tej kwestii. Kierowcom pozostaje zatem rozważna jazda oraz regularna kontrola stanu technicznego auta.

[Głosów:5    Średnia:4/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKredyt samochodowy czy leasing?
Następny artykułKoła łańcuchowe i łańcuchy
Marcin Tymiński
Pasjonat motoryzacji z krwi i kości. Uwielbiam auta z duszą, najlepiej rocznik 90, które według mnie były najlepsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ