ośrodek szkolenia kierowców

Wybór szkoły jazdy to jedna z najważniejszych decyzji jaką musisz podjąć na początku przygody ze zdobyciem prawa jazdy. Instruktor kapral, gaduła, olewka czy telefonista to tylko kilka przykładowych typów, z którymi możesz się spotkać kiedy wybierzesz szkołę zbyt pochopnie i bez wcześniejszego rozeznania.

Czym kierować się wybierając ośrodek szkolenia kierowców?

Czym kierować się wybierając ośrodek szkolenia kierowców? Najtańsze kursy to ryzyko nie warte podejmowania. Tak samo jak super promocje w nauce jazdy. Kurs na prawo jazdy, to naprawdę kosztowna sprawa zarówno dla kursanta, jak i podmiotu realizującego szkolenie.

Jeśli nauka jazdy oferuje tani kurs, to jego koszty będą musiały być mocno ucinane, a to dzieje się zawsze ze szkodą dla klienta.

Szukaj bardziej opinii o instruktorze, a nie o nauce jazdy, właścicielu OSK. Nauka jazdy, to przecież instruktorzy i to oni w głównej mierze kreują opinie o ośrodku. Gdzie szukać opinii? Najlepiej wśród znajomych. Opinie w internecie często są mocno podkolorowane i delikatnie mówiąc również udoskonalane przez właścicieli OSK.

Podczas rozmowy w biurze popytaj jak wygląda szkolenie, Być może nauka jazdy realizuje jakiś “nowatorski” program nauczania – bez wykładów, materiałów do nauki (które trzeba będzie sobie zakupić). Na co jeszcze zwracać uwagę?

  • Kurs nauki jazdy jest bardzo kosztowny. Właściciel OSK musi sporo zainwestować we flotę samochodów (w WORD są przecież najnowsze modele), opłacić podatki, utrzymać pracowników OSK itp. Tanie kursy nauki jazdy oferują tylko te ośrodki, które nie mają nic do zaoferowania poza niską ceną.
  • Pojazdy szkoleniowe. Oceń czy są brudne, poobijane, które świadczą o braku szacunku do Ciebie i pracowników. Czyż może być gorsza opinia o OSK niż zniszczone samochody? Dowiedz się też, czy nauka jazdy dysponuje flotą takich samochodów na jakich przeprowadzane są egzaminy państwowe.
  • Tak adres ośrodka jest bardzo istotna. Naukę jazdy najlepiej jest wybrać w mieście, w którym będziesz zdawać egzamin na prawo jazdy. Dojazd busem lub pociągiem do miasta “egzaminacyjnego” wyjdzie taniej, niż wygodne podróżowanie samochodem OSK, a podczas takich jazd dojazdowych tracisz przecież cenny czas szkoleniowy.
  • Wygląd biura lub sali wykładowej. Sala wykładowa wyposażona w stary telewizor i pożółkłe plansze nie świadczy najlepiej o nauce jazdy. Jeśli właściciel nie dba o swój wizerunek – nie będzie dbał i o Ciebie,
  • Miejsce w rankingach zdawalności. Tu radzimy daleko posuniętą ostrożność. Ranking zdawalności można zmanipulować. Nauki jazdy nie podają często o jaką zdawalność chodzi (teoria? praktyka? średnia z teorii i praktyki?), której kategorii prawa jazdy dotyczy (B? C? D? a może średnia ze wszystkich?). Efekt? Zdarza się, że w jednym mieście działają cztery nauki jazdy reklamujące się najwyższą zdawalnością.

Jak wygląda szkolenie w nauce jazdy?

Kurs nauki jazdy to:

  • minimum 30 godzin zajęć teoretycznych (w tym szkolenie z pierwszej pomocy),
  • egzamin wewnętrzny z teorii zawierający aktualne pytania egzaminacyjne na prawo jazdy,
  • minimum 30 godzin zajęć praktycznych,
  • egzamin wewnętrzny z praktyki – na takich samych zasadach jak egzamin państwowy.

Egzaminy wewnętrzne nie podlegają opłacie i są integralną częścią kursu nauki jazdy.

Kursant musi wiedzieć zarówno to, co czeka go na egzaminie w WORD jak i umieć odnaleźć się w ruchu drogowym. Nauczenie się wykonywania jedynie zadań egzaminacyjnych to prosta droga do porażki egzaminacyjnej, a gdy już ten wyuczony egzamin uda mu się jakoś zdać do wypadku na drodze.

Nauka jazdy powinna posiadać takie same pojazdy szkoleniowe, jakie eksploatowane są przez ośrodek ruchu drogowego. Szkolenie z wykorzystaniem jednego i zdawanie na innym samochodzie może być czasem delikatnie mówiąc kłopotliwe, poprzez niektóre niuanse techniczne, a taka sytuacja może wpłynąć na wynik końcowy egzaminu państwowego na prawo jazdy.

Część szkół oferuje możliwość zdawania egzaminu państwowego na własnym (OSK) pojeździe, wówczas nie musisz się martwić tym, że szkolisz się innym pojazdem niż ten, którym uczysz się jeździć.

Szkolenie w nauce jazdy to nie tylko nauczenie się wykonywania zadań egzaminacyjnych. Część praktyczna egzaminu państwowego polega wprawdzie na wykonaniu, “zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem, w ruchu drogowym zadań egzaminacyjnych”, ale egzaminator podczas części praktycznej egzaminu państwowego  zwraca szczególną uwagę na:

  • sposób wykonywania manewrów na drodze (nie wszystkie manewry na drodze są zadaniami egzaminacyjnymi),
  • zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,
  • umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,
  • skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,
  • sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.

Podczas sprawdzania stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego, masz przynajmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe i jak działają wybrane światła. Instruktor powinien więc powiedzieć Ci więcej niż niezbędne, wyszczególnione w przepisach elementy. Nie powinien zbywać Twoich pytań stwierdzeniem, że “tego na egzaminie nie ma”.

Jeśli jesteś zdecydowany(a) na zapisanie się na kurs to testy na prawo jazdy możesz zacząć rozwiązywać już teraz. Aktualne pytania egzaminacyjne na prawo jazdy udostępnia zdamyto.com.

nauka jazdy

[Głosów:3    Średnia:4.7/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ