Diesel czy benzyna? Takie pytanie stawia sobie prawdopodobnie każda osoba, przymierzająca się do zakupu auta. Kiedyś odpowiedzi na takie pytania były dość łatwe. Wspomniany dylemat, w zależności od oczekiwań kierowcy był prosty do rozstrzygnięcia. Z jednej strony mieliśmy banalne w budowie, oszczędne jednak pozbawione dynamiki pojazdy, wyposażone w silnik wysokoprężny. Z drugiej strony paliwożerne, lecz dynamiczne i ciche tak zwane „benzyniaki”. Do tego wszystkiego dochodziła jeszcze spora rozbieżność między ceną ON a Pb.

Olej napędowy czy benzyna?

Aktualnie tak jak zbliżyły się do siebie ceny oleju napędowego oraz benzyny, tak zbliżyły się parametrami oba typy wspomnianych motorów. Dzięki zastosowaniu dużej ilości nowinek technologicznych jeden i drugi model mogą ze sobą konkurować na większości z pól. Uznawany do tej pory za tak zwanego „woła roboczego” diesel, zaczyna powoli wygrywać w tym wyścigu.

Nowoczesna technologia Mazdy

Mazda od wielu lat konsekwentnie podąża obraną drogą. Marka oparła się wszechobecnemu trendowi do downsizingu, tym samym opracowała wysokiej jakości silniki serii Skyactiv, w których duża pojemność oraz odpowiednio wysoki (określany w jednostkach benzynowych) lub stosunkowo niski (podawany w dieslach) stopień sprężania, razem z wieloma pozostałymi usprawnieniami, pozwala na otrzymanie oszczędnych, jak również solidnych napędów.

Aktualnie japoński producent podąża nieco dalej. Przedsiębiorstwo ogłosiło właśnie, że opracowało silnik, wykorzystujący technologię HCCI (z języka angielskiego Homogeneous Charge Compression Ignition). Jest to technologia spalania jednorodnej mieszanki paliwowej. Nad takim rozwiązaniem, które zostało wykorzystane już choćby w bolidach Formuły 1, wciąż pracuje wielu producentów.

Mazda swój silnik nazwała Skyactiv-X. Wykorzystuje on połączenie zalet jednostek benzynowych, jak również wysokoprężnych. Bardzo obrazowo można określić go tak zwanym „benzynowym dieslem”. Dochodzi tam do zapłonu samoczynnego, jednak sterowanego iskrowo. Mazda określiła to SCCI (z języka angielskiego Spark Controlled Compression Ignition).

Zasada działania Syactiv-X

Zasada działania silnika Skyactiv-X jest bardzo zbliżona jak w silnikach Diesla. Mieszanka paliwowo-powietrzna powinna być zapalana samoczynnie, dzięki dużej kompresji dokładnie tak, jak w dieslach. Czy tym samym oznacza to zupełne pozbycie się świec zapłonowych? Zdecydowanie nie do końca. Świece zapłonowe będą wykorzystywane do zapłonu tylko i wyłącznie w określonych warunkach. Będą użyte przede wszystkim przy dużym obciążeniu jednostki lub przy zimnym silniku.

Zatem co to daje? Jednostki nowoczesnego silnika Skyactiv-X będą potrzebować nawet o 30 procent mniej paliwa niż obecnie oferowane silniki benzynowe Skyactiv-G. Choć wspomniane silniki benzynowe są i tak już ekonomiczne, nowoczesne rozwiązanie Mazdy gwarantuje nam jeszcze większą oszczędność! Spalanie w tym przypadku ma być praktycznie na poziomie obecnych diesli wykorzystywanych w Mazdzie Skyactiv-G. Ponadto zastosowanie specjalnej sprężarki mechanicznej dodatkowo przyczyni się do wzrostu maksymalnego momentu obrotowego. Szacuje się, iż wzrośnie on od 10 do nawet 30 procent. Zdecydowanie nie jest to jedyna rewolucja, którą Mazda przygotowuje dla swoich klientów. Obok silnika Skyactiv-X, zadebiutować ma także pierwszy samochód elektryczny tej marki.

Wbrew pozorom wybór idealnego pojazdu wcale nie jest taki prosty. Poszukując dobrego auta, zwracamy uwagę przede wszystkim na niskie spalanie oraz istotna jest dla wielu kierowców wysoka dynamika jazdy. Niestety takie auta często nie są tanie, dlatego poszukując właśnie idealnego samochodu, który będzie posiadał wszystkie te cechy, warto zdecydować się na nowoczesne rozwiązania. Mazda 3 Skyactiv-X to jedna z alternatyw dla osób, które pragną poznać, na czym polegają oszczędne silniki benzynowe oparte na technologii HCCI.

Szczegółowe informacje o tej technologii można znaleźć na https://www.mazda.pl/filozofia-mazdy/technology/skyactiv-technology/.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ